Artikel 1

BELGA/EDP, 12/12/2009, 'Vlaanderen kreeg 73 procent asielzoekers, geen 88 procent.'
Opgeroepen op 13/12, 2009,Het Laatste Nieuws http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1041089/2009/12/12/Vlaanderen-kreeg-73-procent-asielzoekers-geen-88-procent.dhtml

"Vlaanderen kreeg 73 procent asielzoekers, geen 88 procent"

73 procent, en niet 88 procent, van de overvloei van asielzoekers is terecht gekomen in het Vlaams Gewest. In het totaal gaat het om 611 dossiers, die werden verdeeld volgens het spreidingsplan dat in 1999 werd uitgewerkt.

Dat heeft premier Yves Leterme gisterenavond verklaard in het politieke programma 'De Keien van de Wetstraat' op Canvas. Eerder deze week had N-VA aangeklaagd dat 88 procent in Vlaanderen zou terechtkomen.

Spreiding vermijden
Volgens Leterme wil de regering er nu voor zorgen dat de normale opvangcapaciteit nog wordt verruimd, zodat niet opnieuw een beroep moet worden gedaan op financiële steun en wordt vermeden dat opnieuw moet worden gespreid.

"Als er ooit nog gespreid moet worden over heel het grondgebied, gaan we zorgen dat dat gebeurt op basis van criteria die niet leiden tot een verhouding die ik kom te schetsen", zei de premier.

Nieuwe wet
Hij ontkende bevoegd staatssecretaris Philippe Courard daarmee terug te fluiten. "Wat is uitgevoerd, is een uitvloeisel van de wet uit 1999. We gaan nu een nieuwe wettelijke bepaling aannemen en op basis daarvan een nieuwe methode van spreiding uitwerken die vermijdt dat we dit soort scheeftrekkingen maken". Leterme zei het nog jammer te vinden "dat men op een wat demagogische manier met dat menselijk leed omgaat".

De premier had het ook over de instructie met regularisatiecriteria, die gisteren door de Raad van State werd vernietigd. Hij stelde dat een aantal pistes wordt voorbereid. (belga/edp)
12/12/09 08u1

«Overzicht krantenartikels Artikel 2»