Artikel 16

Bronvermelding
Bosschaert, I., 12/12/2009, Mijn vader was ook een vluchteling, opgeroepen op 14/12/2009, Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=A42JJEGV

Mijn grootvader was ook een vluchteling

Steven Kolacny (40) bewerkt nummer voor Vluchtelingenwerk

AARSCHOT - Meisjeskoor Scala zingt het nummer voor de nieuwe campagne van Vluchtelingenwerk Vlaanderen in. Vooral voor Stijn en Steven Kolacny was dat bijzonder, want ook hun grootvader was een vluchteling. Inge Bosschaerts

'Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan? Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?' Het Goede Doel zong het 27 jaar geleden al en nu kan het nummer dankzij het Aarschotse meisjeskoor Scala aan een tweede leven beginnen. Stijn en Steven Kolacny bewerkten de hit uit 1982 voor de nieuwe campagne van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Ze kregen daarvoor de hulp van drie gastzangeressen: Petimat (19) uit Tsjetsjenië, Daniella (11) uit Burundi en Vesara (12) uit Albanië.

Heb je meteen toegezegd om voor Vluchtelingwerk dat nummer te schrijven?

Steven Kolacny: 'Ik zeg nooit meteen ja. Ben je gek? Anders staan ze morgen allemaal aan mijn deur. (lacht) De grootste struikelblok was de kostprijs. Als je met vier vrienden een nummer wil opnemen, kan je makkelijk in een homestudio aan de slag. Maar met een tweehonderdkoppig meisjeskoor liggen de zaken anders. Dan heb je een grote professionele opnamestudio nodig, en dat kost veel geld. Maar blijkbaar hadden ze daar bij Vluchtelingenwerk al over nagedacht. Ze wisten zelfs dat we wellicht graag met Koen Buyse (frontman van rockband Zornik, red) wilden werken als producer. Weet je, dat is leuk. Ik voelde gewoon aan alles dat ze opzoekwerk hadden gedaan en dat ze écht wilden dat Scala het nummer zou maken.'

Hielp het ook dat jullie wel wat hebben met vluchtelingen? Jouw grootvader, Franz Kolacny, is tijdens de Eerste Wereldoorlog vanuit Wenen naar België gevlucht.

'Dat was misschien wel de grootste drijfveer. Stijn en ik weten als geen ander hoe belangrijk een beetje verdraagzaamheid en menselijkheid ten opzichte van vluchtelingen is. Want je zal hier maar aankomen, op de vlucht uit een oorlogsgebied. Akkoord, je bent in België geraakt. Maar wat dan? Dan kan je alleen maar hopen dat iemand zo gastvrij is om je in huis te nemen en je wegwijs te maken in ons land. Weet je, dan moet ik toch even aan mijn grootvader denken. Stel dat hij indertijd was teruggestuurd, dan waren wij hier niet geweest.'

Hoe is jouw grootvader eigenlijk in België beland?

'Hij woonde in Wenen en daar was het toen volop oorlog. Vreemd hé, want vandaag associëren we Wenen helemaal niet met oorlogsgebied. Maar tijdens de Eerste Wereldoorlog ging het er daar wel anders aan toe. Er was niets meer te eten. Heel wat mensen zijn letterlijk verhongerd en de kinderen werden ziek omdat ze niet genoeg voedingsstoffen binnen kregen. Mijn grootvader is toen met enkele andere kinderen op de trein naar België gezet. Hij is uiteindelijk in Tielt-Winge beland en in een gezin geplaatst. Toen hij tachtig was, is hij overleden. Hij woonde toen trouwens nog steeds in zijn Tielt-Winge.'

En ruim negentig jaar na de Eerste Wereldoorlog maken jullie een single voor vluchtelingen. Opvallend: het is een cover, hoewel je gezworen had dat nooit meer te maken.

'Ik had er echt mijn buik van vol, ja. Op onze jongste cd, Paper Plane, staat dan ook geen enkele cover. Maar onlangs waren we met Scala te gast in een radiostudio in New York en daar vroeg de presentator ons - live on air! - om Nothing Else Matters van Metallica te zingen. Tja, dan kan je niet 'neen' zeggen, natuurlijk. En toen onze meisjes het nummer brachten, besefte ik plots dat ik het best leuk vond. Die diep gewortelde aversie voor covers was verdwenen. En dan ben ik thuis stiekem toch weer covers beginnen maken. (lacht) Ach ja, heel de wereld vraagt er om. Dat is uiteindelijk waar Scala bekend om geworden is. Maar een volledige cd vol covers? Neen, die komt er nooit meer. Het artistieke gevecht is dan weliswaar gevochten, ik wil toch nog steeds eigen nummers blijven schrijven.'

Om die dan gratis weg te geven? Is die niet bedoeld om geld in te zamelen?

'Natuurlijk wel. Maar wij geven mensen de keuze: je kan Vluchtelingenwerk steunen en de single kopen, maar je kan hem ook gratis downloaden. Dat kan wellicht niet overal op groot applaus rekenen, maar wij zijn dan ook een buitenbeentje binnen de muziekwereld. Al is het natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat ik mijn leven lang gratis cd's ga weggeven. Oei nee, dan geraakt onze nieuwe tourbus nooit afbetaald! (lacht)'

Die tourbus is inderdaad - een maand na de aankoop - al een begrip in de Vlaamse muziekwereld. Dit is de eerste Belgische band met een eigen tourbus en dan is het meteen ook nog eens de grootste 'nightliner' van Europa.'

Rijke stinkerds, die mannen van Scala?

'Maar neen. Al moet ik wel toegeven: ik heb onze groepsnaam toch maar van de bus laten halen. Dat was misschien net iets té pronkerig. (glimlacht) Ach, we hebben er misschien wel wat te veel tamtam rond gemaakt, maar ik ben er wel enorm blij mee. Wat een plezier om met die bus op tour te gaan! Dat kan je niet geloven. De bus is op maat gemaakt en het interieur werd volledig aangepast aan de Scalawensen. Dat wil zeggen: 36 zitplaatsen en twintig bedden.'

En hoe reageren de mensen als jullie dubbeldekker de straat indraait?

'Tja, we vallen op hé. Volgens onze chauffeur staan er zelfs vaak mensen voor de deur te dringen. Of ze niet eventjes een kijkje mogen nemen in de bus? Dat doet me er aan denken: we zouden entree moeten vragen. Een euro om beneden te komen kijken, vijf euro voor boven. Dan is dat ding in een wip betaald! Grapje, natuurlijk.'

Hoe ziet jullie schema er de komende maanden uit?

'En of. In 2010 toeren we in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Denemarken, Zweden en Canada. En in 2011 staat een grote theatertournee in Vlaanderen op het programma, met daarin ook een pak Nederlandse nummers. Maar ook dit jaar weten we nog wat doen, hoor. Ik heb gezien dat ik in december maar twee dagen thuis ben. Dat belooft, dus!'

Artikel 15 Artikel 17