Artikel 17

Bronvermelding
Elsken van der, S., 1/12/2009, Asielzoekers vinden nieuwe thuis in hartje Zevergem, geraadpleegd op 14/12/2009, Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KF2I8HKM

Asielzoekers vinden nieuwe thuis in hartje Zevergem

DE PINTE - Het Pintse asielbeleid scoort opvallend goed, een stuk beter nog dan in 2006. Het OCMW vangt momenteel negen asielzoekers en politieke vluchtelingen op. Tot vorig jaar waren er dat vijf. Sinds 2009 kwamen er vier bij. Die wonen in een lokaal opvanginitiatief (LOI) - enkele arbeidershuisjes - in de Blijpoelstraat in hartje Zevergem. 'We zijn echte Zevergemnaars geworden en hebben er een nieuwe thuis gevonden', zegt Sebastiao Alvaro die er al ruim zes jaar verblijft.

Alvaro is Angolees van afkomst en ontvluchtte zijn thuisland door de gespannen situatie die er heerste. Een probleem waar hij niet graag over vertelt. Hij zocht zeven jaar geleden asiel in België. Aanvankelijk verbleef hij in Westende, maar in 2003 werd hij aan De Pinte toegewezen. Zijn regularisatiedossier is sindsdien nog steeds niet rond.

De ondertussen 24-jarige asielzoeker heeft zich in al die jaren goed geïntegreerd. Hij spreekt onze taal bijna zo goed als de modale Vlaming en volgt tweedekansonderwijs aan het Gentse CVO Leerdorp. Daar zit hij in het voorlaatste jaar Humane Wetenschappen. 'In Zevergem ben ik door iedereen heel goed aanvaard. Ik ken er een pak mensen en zij kennen mij. Geregeld volg ik mee de activiteiten, uitstapjes en fuiven van de plaatselijke chiro en in de zomer laat ik de kermis en Zeverrock zeker niet aan mij voorbijgaan. In het dorp kijkt niemand nog vreemd op, tenzij misschien omdat ik zo groot ben', klinkt het trots. Sinds 11 november is de Angolees ook bij een pak 11.11.11-vrijwilligers bekend, want hij hielp volop mee aan de actie. Velen waren blij dat ze op het lokale asielbeleid eindelijk een naam en een gezicht kunnen plakken.

Alvaro: 'Mijn lotgenoten en ik hebben in Zevergem, en dus ook in De Pinte, allemaal een nieuwe thuis gevonden. Het is er echt leuk wonen en we willen dolgraag blijven.'

Artikel 16 Artikel 18