Artikel 18

Bronvermelding
Mynsberghe, E., 25/11/2009, Voetballen is een kinderrecht, geraadpleegd op 14/12/2009, Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=1O2IQBC9

'Voetballen is een kinderrecht'
Jeugdvoetbal FC Eeklo verveeld met maatregel Fifa

EEKLO - De maatregel van de wereldvoetbalbond Fifa om minderjarige buitenlandse spelers te weigeren veroorzaakt ook schokgolven bij FC Eeklo. Erwin Mynsberghe

De Fifa heeft beslist dat voetbalclubs geen minderjarige buitenlandse spelers meer mogen opstellen die na 1 oktober zijn aangesloten. De wereldvoetbalbond wil hiermee komaf maken met dubieuze makelaars, die met allerlei beloftes spelertjes en hun ouders naar het Westen halen om ze nadien aan hun lot over te laten.

Een gevolg waar de Fifa waarschijnlijk niet aan gedacht heeft, is dat kinderen van asielzoekers ook onder deze regel vallen waardoor clubs ze niet langer onderdak mogen bieden. Ook bij de jeugdafdeling van FC Eeklo zit men verveeld met de kwestie.

Sinds er een asielcentrum aan de Pokmoere is, heeft de club een samenwerking met het Rode Kruis om kinderen van vluchtelingen bij hen te laten spelen.

'Het is voor ons een ambetante zaak', zeggen Rudi Haeck en Donald Van Hecke. Ze zijn respectievelijk secretaris en coördinator van de jeugdafdeling van FC Eeklo.

'Wij hebben een jarenlange traditie om zulke spelertjes bij ons te laten voetballen. In september waren er opnieuw vier gestart met de trainingen. Ze kwamen uit Rusland en Macedonië en waren rond de 10 jaar oud. Ze konden al een aardig mondje Nederlands praten en deden goed mee met de groep. Waarschijnlijk doordat ze ook veel hebben meegemaakt, waren het ook doorzetters. Toen ik het nieuws meldde aan het asielcentrum waren ze er het hart van in, maar we kunnen niet anders. Wie niet aangesloten is, kan namelijk niet verzekerd worden. Na contact met de Belgische voetbalbond blijkt dat het een zodanige administratieve rompslomp oplevert om ze toch nog te laten spelen, dat het bijna onmogelijk is. Ze vertelden vlakaf dat de meeste clubs hier niet op in zullen gaan.'

De maatregel kan dan ook op het nodige onbegrip rekenen bij het duo. 'Die kinderen hebben toch het recht om te voetballen? Wat moeten ze anders doen? Ik kan begrijpen dat men dit invoert voor spelers vanaf 16 jaar, maar onder die leeftijd heeft dit weinig nut.' Ook trainer Speeckaert Jean-Pierre schudt het hoofd. 'Sinds september hebben er bij mij drie meegetraind. Twee daarvan hadden duidelijk talent. Als ze kunnen sporten, waarom niet?'

Artikel 17 Artikel 19