Artikel 23

Gehandicapten besturen voor het eerst in Belgische geschiedenis vliegtuig

Voor het eerst in de Belgische luchtvaartgeschiedenis kunnen personen met een handicap aan de onderste ledematen een vliegtuig besturen. Vliegclub Ursel is namelijk de eerste club in ons land die een van haar vliegtuigen heeft aangepast aan mindervalide piloten. Dat meldt de Koning Boudewijnstichting, die begin mei het Belgian Handflight Fund oprichtte.

Dit fonds stelt zich tot doel in België het recreatief vliegen toegankelijk te maken voor personen met een handicap. In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk kunnen mindervaliden al sinds de jaren zeventig een licentie voor privépiloot behalen.

Volgens de Koning Boudewijnstichting bezorgt het behalen van een vlieglicentie de mindervaliden een hernieuwd en groter zelfvertrouwen. "In de lucht is elke mindervalide piloot een piloot zoals alle andere en daardoor is het behalen van een vlieglicentie een enorme overwinning op de handicap", klinkt het.

Aangepast vliegtuig
Het vliegtuig dat Vliegclub Ursel heeft laten aanpassen, is voortaan uitgerust met uitneembare 'hand controls', waardoor mensen met een handicap de bediening van de pedalen en de remmen volledig kunnen overnemen met hun handen. Het betekent ook dat zowel normaalvaliden als mindervaliden met hetzelfde vliegtuig kunnen vliegen.

Op het vliegveld van Ursel konden gehandicapte personen vandaag/zaterdag overigens voor het eerst als piloot vliegen. Dat deden ze met een van de twaalf speciaal aangepast sportvliegtuigen die voor de gelegenheid werden overgevlogen.

Het Belgian Handflight Fund doet een oproep aan alle geïnteresseerde Belgische vliegclubs om een projectvoorstel te doen als zij ook een vliegtuig willen aanpassen voor gebruik door mindervalide piloten. Alle informatie en contactgegevens zijn terug te vinden op www.handflight.be.
Bibliografie
Jv. (2009, 09 26). Het Laatste Nieuws. Opgeroepen op 01 04, 2010, van Het Laatste Nieuws.be: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1004003/2009/09/26/Gehandicapten-besturen-voor-het-eerst-in-Belgische-geschiedenis-vliegtuig.dhtml

Artikel 22 Artikel 24