Artikel 26

Bronvermelding:
BELGA/,03/11/2009. Het nieuwsblad. Opgeroepen op 14/12/2009, van website: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1024895/2009/11/03/700-miljoen-mensen-willen-in-een-ander-land-gaan-wonen.dhtml

700 miljoen mensen willen in een ander land gaan wonen

Wereldwijd lopen ongeveer 700 miljoen mensen rond met de gedachte om naar een ander land te verhuizen. Of: 16 procent van de inwoners van deze planeet zijn potentiële migranten. België staat overigens niet zo bijster hoog op het lijstje van landen waar mensen naartoe willen migreren. Dat blijkt uit een onderzoek van Gallup, uitgevoerd in 135 landen. Het Amerikaanse onderzoeksbureau ondervroeg 260.000 mensen van vijftien jaar en ouder.

VS top
De Verenigde Staten is nog altijd het land van melk en honing in de ogen van één op vier van de potentiële migranten; het staat bovenaan het lijstje van 165 miljoen mensen. Na de VS zijn Groot-Brittannië, Canada en Frankrijk ongeveer even populair. Ze zijn elk de droombestemming van 45 miljoen mensen. Deze landen worden gevolgd door de favorieten Spanje (35 miljoen), Saudi-Arabië (30 miljoen) en Australië en Duitsland die elk bovenaan het emigratielijstje van 25 miljoen mensen staan.

Afrika
Vooral inwoners van Afrikaanse landen in de sub-Sahara denken dat het gras groener is bij de buren en willen weg. Gemiddeld wil 38 procent van de volwassenen in de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara, ongeveer 165 miljoen mensen, naar een ander land als ze de kans krijgen.

Aziaten spelen het minst met de gedachte te emigreren. Slechts een op de tien inwoners van Azië wil weg. Bij ons ligt het cijfer toch redelijk hoog: 19 procent zou permanent ergens anders willen wonen. Wat wel opvalt: de helft daarvan zou kiezen voor een land binnen de EU. Wat dan in de Gallup poll omschreven wordt als "the highest desired intra-regional migration rate in the world". (mvl)

« artikel 25 artikel 27»