Artikel 4

BELGA/TW, 23/11/2009, ‘Marokkanen en Turken voelen zich nauwelijks Vlaming.’
Opgeroepen 13/12:2009, Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1032539/2009/11/23/Marokkanen-en-Turken-voelen-zich-nauwelijks-Vlaming.dhtml

Marokkanen en Turken voelen zich nauwelijks Vlaming

Marokkanen en Turken voelen zich in de eerste plaats verbonden met de stad waarin ze wonen, veel minder met België. En de Vlaamse identiteit is hen al helemaal vreemd, zo staat in de Coreliokranten.

Taal en buren
Marokkanen en Turken die in België wonen, voelen zich in de eerste plaats Antwerpenaar, Gentenaar of Genkenaar. Veel minder Belg, en al helemaal geen Vlaming. Dat blijkt uit onderzoek van Maarten Van Craen en Kris Vancluysen (beiden Universiteit Hasselt) en het Steunpunt Gelijke Kansenbeleid. Allochtonen met een Marokkaanse en Turkse achtergrond die in Antwerpen, Gent en Genk wonen, werden voor het onderzoek ondervraagd over hun identiteitsgevoel.

Hoe beter allochtonen het Nederlands beheersen, hoe meer ze zich Belg of Vlaming voelen. En dan is er nog het contact met de buren. "Wie veel contact heeft met Vlaamse buren, voelt zich makkelijker Vlaming of Belg. Om zich Antwerpenaar, Gentenaar of Genkenaar te voelen, is het belangrijk om contacten met de buren te hebben, maar dat mogen ook allochtone buren zijn", zegt Maarten Van Craen.

Marokkanen blijken zich bovendien veel meer te identificeren met België en Vlaanderen dan dat Turken dat doen. (belga/tw)
23/11/09 07u01

«Artikel 3 Artikel 5»