Artikel 41

BELGA/MVL, 21/06/2008, '909 keer geen plaats voor probleemjongeren.' Opgeroepen op 17/12/2009, Het Laatste Nieuws, http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/321718/2008/06/21/909-keer-geen-plaats-voor-probleemjongeren.dhtml

909 keer geen plaats voor probleemjongeren
Jeugdrechters die vorig jaar een probleemjongere probeerden te plaatsen in de instellingen van Mol, Ruiselede of Beernem, stootten 909 keer op een weigering. Geen plaats, luidde het telkens.

Vlaams minister van Welzijn Steven Vanackere (CD&V) creëert extra plaatsen, maar die volstaan niet om aan de vraag te voldoen. "Hoe groter het aanbod, hoe sneller rechters lijken te plaatsen."

"Wanneer andere maatregelen niet meer baten en vrijheidsbeperking zich opdringt, kan de jeugdrechter beslissen om een jongere naar een gemeenschapsinstelling te sturen."

Zo staat het letterlijk in het jaarverslag van het Agentschap Jongerenwelzijn.

1.136 opgenomen
Vorig jaar werden precies 1.136 probleemjongeren in een Gemeenschapsinstelling voor Bijzondere Jeugdzorg opgenomen, in de volksmond beter bekend als de instellingen van Mol, Ruiselede of Beernem.

Volgens datzelfde verslag waren er in dezelfde periode ook 909 weigeringen. Niet uit onwil, want de instellingen zijn verplicht jongeren op te nemen, maar wel omdat ze helemaal volzet waren.

Minister Steven Vanackere beseft dat die weigeringen op veel onbegrip stoten. "De jongste jaren hebben we extra plaatsen gecreëerd. Maar ondanks die nieuwe plaatsen blijft het aantal weigeringen even hoog. We lijken een kat die haar eigen staart achterna rent. Hoe meer plaatsen er komen, hoe sneller jeugdrechters lijken te plaatsen."

Fractie
Het aantal probleemjongeren dat geplaatst wordt in gemeenschapsinstellingen is trouwens maar een fractie van alle kinderen en jongeren die terechtkomen in instellingen van het Agentschap Jongerenwelzijn, dat verantwoordelijk is voor in totaal 5.789 opvangplaatsen. Vijftien procent van de jongeren die er terechtkomt, is geplaatst wegens criminele feiten. De andere 85 procent zijn slachtoffers van misbruik, verwaarlozing of andere opvoedingsproblemen.

"Zo'n dertig procent van alle jongeren die we helpen, zijn jonger dan tien jaar", zegt Stefaan Van Mulders, administrateur-generaal van Jongerenwelzijn. (belga/mvl)
21/06/08 08u07