Artikel 44

BELGA/SVM, 02/06/08, 'Vanackere bereikt akkoord met jeugdinstellingen.' Opgeroepen op 17/12/09, Het Laatste Nieuws, http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/298316/2008/06/02/Vanackere-bereikt-akkoord-met-jeugdinstellingen.dhtml

Vanackere bereikt akkoord met jeugdinstellingen
Steven Vanackere.
Vlaams minister van Welzijn Steven Vanackere en de overheidsvakbonden hebben vanavond een akkoord bereikt over de situatie bij de instellingen voor probleemjongeren. De werkonderbrekingen in Mol, Ruiselede en Beernem worden hierdoor stopgezet.

De minister gaf garanties dat alle problemen in de centra zullen aangepakt worden. Er wordt extra geld vrijgemaakt voor acute dossiers en er komen extra therapeuten die het probleem van de oneigenlijke plaatsingen moeten oplossen.

Werksituatie beu
Twee weken geleden ontstond er protest bij het personeel van de Vlaamse jeugdinstellingen De Markt en De Hutten in Mol en De Zande in Beernem en en Ruiselede. Ze waren de naar eigen zeggen hachelijke werksituatie beu en spraken af om elke maandag drie uur het werk neer te leggen.

Nadat ze dat één keer gedaan hadden, werden ze uitgenodigd door minister Vanackere voor een gesprek. Om die discussie alle kansen te geven, werd vorige maandag de actie al opgeschort. Nu worden de stakingen volledig stopgezet.

Probleemgeval
De minister beloofde om een specifiek geval in Ruiselede onmiddellijk op te lossen. Een probleemjongere zorgt daar al een tijdje voor zware moeilijkheden omdat hij kampt met ernstige psychische problemen. Om zulke dringende gevallen in de toekomst sneller aan te pakken zal er een half miljoen euro structurele hulp per jaar vrijgemaakt worden.

Verder worden er zes extra therapeuten aangeworven om het probleem van de oneigenlijke plaatsingen, waardoor jongeren die eigenlijk in de psychiatrie thuishoren toch in jeugdinstellingen terechtkomen, op te lossen. Als laatste werd de vrees voor jobverlies bij de logistieke diensten van de centra ongedaan gemaakt.

De minister zal voor er diensten zoals de keuken of de schoonmaak worden uitbesteed eerst overleggen met de vakbonden. Er zal in ieder geval geen personeel moeten afvloeien, al benadrukt de woordvoerder van de minister dat dat nooit de bedoeling is geweest. (belga/svm)
02/06/08 20u10